بی صدا

می شود بی صدا گفت. بی صدا تعریف کرد و بی صدا انتقاد

بی صدا

می شود بی صدا گفت. بی صدا تعریف کرد و بی صدا انتقاد

طبقه بندی موضوعی

دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۴ ب.ظ

۶

مطالعه و تحقیق مشترک یکی از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) تهران و یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه تهران نشان می دهد متن اصلی زیارت شریف عاشورا با متن مرسوم فعلی تفاوتهایی دارد و لازم است مردم با متن اصلی این زیارت آشنا شوند. 

ماسال نیوز زیارت شریف عاشورا

 

به گزارش ماسال نیوز، زیارت شریف عاشورا علاوه بر نسخه ای که در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی (متوفای قرن 14) آمده و امروزه رواج بسیاری دارد، نسخه های خطی قدیمی تری نیز دارد که قدمتشان به بیش از هزار سال پیش بر می گردد. این نسخه های قدیمی، معتبرتر از نسخه رایج کنونی اند و عبارت مشهور «اللهم خص أنت اول ظالم ...  ثم العن الثانی و الثالث و الرابع ...» در آن به شکل دیگری بوده است.
 
این مطلب را آقایان دکتر مهدی ایزدی (از متخصصان و استادان علم رجال و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) و اسلام ملکی معاف (دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران) در یک مقاله علمی مستند تبیین کرده اند.
 
این دو پژوهشگر با تکیه بر معیارهای علمی متعدد به مقایسه نسخه های رایج با کتاب کامل الزیارات نوشته ابن قولویه قمی (متوفای 367هـ) و نسخه های قدیمی کتاب مصباح المتهجد نوشته شیخ طوسی(متوفای 460هـ) پرداخته ، نشان داده اند که این نسخه های قدیمی از چند جهت معتبرتر از نسخه رایج کنونی هستند.
 
این مقاله که توسط شماری از متخصصان شناخت احادیث مورد تأیید قرار گرفته و حایز درجه «علمی -پژوهشی» شده است در شماره اخیر مجله «کتاب قیم» به چاپ رسیده و متن کامل آن از طریق سایت این مجله قابل دریافت است.
 
 نویسندگان مقاله بر دو نکته کرده اند: 1. زیارت عاشورا یک زیارت معتبر است. 2. ضروری است عموم شیعیان به تدریج با نسخه های قدیمی تر که به زمان حضور ائمه (ع) نزدیکترند آشنا شوند.
 
گفتنی است عبارات حاوی لعن در پایان زیارت عاشورا در قدیمی ترین نسخه این زیارت که در کتاب کامل الزیارات آمده چنین است: «اَللّهُمَّ خُصَّ أنْتَ أوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبِیِّکَ بِاللَّعْنِ ثُمَّ الْعَنْ أعْداءَ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ الْأوَّلینَ وَالْآخِرینَ. اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ وَ أباهُ».
 
یکی از نویسندگان این مقاله در وبلاگ شخصی اش نوشته : " توقع ما از دوستان اینست که قبل از اظهار نظر، متن کامل این مقاله علمی را با دقت و به دور از تعصب مطالعه فرمایند تا دچار سوء برداشت یا سوء ظن نشوند."
 
برای مطالعه و دانلود متن کامل این مقاله از ماسال نیوز روی اینجا کلیک کنید.
 
برای مطالعه چکیده مقاله مورد نظر در سایت دانشگاه یزد اینجا را کلیک کنید. 
 
 
برای دانلود متن کامل مقاله از دانشگاه یزد روی اینجا کلیک کنید.
 
 
 
در صورتی که محتوای این مقاله مورد تایید شما نیز بود لطفا در نشر این خبر مشارکت فرمایید.

نظرات  (۶)

۲۱ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۴۱ بهار نارنج

سلام. یه بخش های رو مبهم نوشتید:

مثلا: "توسط شماری از متخصصان شناخت احادیث مورد تأیید قرار گرفته ""

حداقل نام چندتاشونو میگفتید

باسلام ایا نمیتوان گفت دلیل رواج نقل شیخ طوسی معتبرتر بودن ان متن نسبت به متنی که در کامل الزیارت  نقل شده میباشد لطفا به این  آدرس مراجعه فرمایید
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920823000107
نسخه کامل الزیارات هم تا همین صد سال قبل رواج داشته مثلا در بحارالانوار مجلسی هست و مرحوم ابوالفضل تهرانی در شرح خود آن را می آورند. فقط چون مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح نسخه شیخ طوسی را آورده آقایان گمان کرده اند نسخه کامل ازیارات اعتبار کمتری دارد. 
شما تا مقاله دکتر ایزدی و آقای ملکی را نخوانده اید صرفا با اتکا به یک مقاله ژورنالیستی در فارس نیوز قضاوت نکنید. مقاله ای که در مجلهی ای مثل کتاب قیم یزد منتشر میشه یعنی توسط 3 یا 4 دکترای علوم قرآن و حدیث داوری و تایید میشه و دارای رتبه علمی پژوهشی است یعنی معادل همان آی اس آی در علوم تجربی.
ضمنا اگر به استدلالهای این دو نویسنده توجه کنید متوجه خواهید شد که واقعا نسخه کامل الزیارات اعتبار بیشتری نسبت به نسخه رایج کنونی دارد. بدون مطالعه نباید قضاوت کرد.
باید توجه کرد نه تنها متن زیارت عاشورا در کامل الزیارات با نسخه رایج فرق دارد بلکه نسخه قدیمی مصباح المتهجد هم با نسخه متأخرش فرق داشته. در واقع سه نسخه از زیارت عاشورا داریم که فقط در نسخه های متأخر لعنها به صورت "ثانی و ثالث و رابع" آمده و در نسخه های قدیمی چه نسخه مصباح المتهجد شیخ طوسی و چه نسخه کامل الزیارات ابن قولویه قمی لعن به اینصورت نبوده. پیشنهاد می کنم متن کامل مقاله را دانلود و مطالعه فرمایید تا عجولانه داوری نکرده باشیم
۱۴ بهمن ۰۰ ، ۰۷:۱۷ سید محمدرضا هاشمی

قدیمی ترین نسخه زیارت عاشورا که شامل فراز لعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام هم می‌باشد.   این کتاب تالیف میمون طبرانی از معاصرین شیخ مفید و از بزرگترین علمای نصیریه می‌باشد که فراز لعن زیارت عاشورا در آن قابل توجه می‌باشد .  در این کتاب به جای « اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّی وَ ابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثّانِیَ وَالثّالِثَ وَ الرّابِعَ »   میخوانیم :  « اللهم خص باللعنة آل تیم ( خاندان ابوبکر ) و آل عدی ( خاندان عمر )  و آل امیه ( عثمان و ابوسفیان و معاویه ) ، اللهم العن یزید و آل یزید و آل عبیدالله بن زیاد و آل مروان إلی یوم القیامة » این نسخه درسته

۳۱ مرداد ۰۱ ، ۰۶:۲۷ یوسف اوجاقی

سلام

از زحماتی که برای آگاهی عمومی متقبل میشوید جای سپاس وتقدیر دارد.

دست مریزاد.

ای کاش متن زیارت از هردو کتاب زیارات راهم جداگانه و زیارات قرن ۱۰ به بعد را هم جدا در همین فایل قرار می دادید!

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی